Arduino

Huvudsida Forum Teknik & radio Byggprojekt Arduino

Etiketter: 

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1178
    sm7ugo
    Keymaster

    Är det någon mer som är intresserad av Arduino?

    Själv har jag inte pysslat med Arduino tidigare, men det skulle vara kul att lära sig mer om dem. Hör av er så kanske vi kan träffas på SVARK på tisdagskvällarna och titta på vad det finns för möjligheter.

    73 de SM7UGO, Magnus

    #1179
    sm7ugo
    Keymaster

    Det finns mycket färdiga projekt för Arduino att hitta på nätet, t.ex. har DX-zone ett ganska stort bibliotek med länkar till olika projekt inriktat på amatörradio. http://www.dxzone.com/catalog/Technical_Reference/Arduino/

    Man kan välja om man vill köra utvecklingsmiljön lokalt i datorn eller webbaserat. Om man kör webbaserat så behöver man bara ha lite drivrutiner installerat på dator samt öppna ett konto (gratis) på deras hemsida. Det var ganska enkelt att installera, men de har inte brytt sig om att signera drivrutinerna hos Microsoft så man får ett antal varningar under tiden man installerar.

    Jag kunde inte hålla mig utan var och köpte en Arduino uno för att testa. Första testet blev ett CW-beacon program. “Klipp och klistra” koden från projektets hemsida, justera texten som ska sändas ut, klicka på “skicka” och några sekunder senare snurrar programmet i Arduinon. Busenkelt!

    #1181
    SM7TNO
    Deltagare

    Har jag väntat på länge 🙂 , låter jättebra! självklart är jag med på detta med Arduino.
    Har tittat lite på det innan och vill lära mig mer om programeringen!
    Hoppas fler hänger på!
    Glad Påsk!
    TNO

    #1182
    sm7ugo
    Keymaster

    Kul Janne!

    Förhoppningsvis kan jag komma upp på tisdag (18/4) och visa lite av det jag har kommit fram till.

    73 de UGO

    #1200
    sm7ugo
    Keymaster

    Några användbara arduino-länkar:

    Online editor
    Grundläggande programmeringsfunktioner
    Byggprojekt inriktade på amatörradio

    Arduino-moduler finns att köpa hos bland andra Kjell&co, Electrokit och Lawicel.

    73 de UGO

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.