YOTA-aktivitet från SVARK

Drygt 600 QSO kördes med signalen SH9YOTA under helgen 6-8 december från SVARK:s klubbhus i Axamo utanför Jönköping när ”Youngster On The Air” inbjöd till weekendläger för unga radioamatörer.

SA7GGO Gustav, medlem i SVARK var den som organiserat helgen med radio- och teknikaktiviteter för de som anmält sig. Radioklubben SVARKs klubbhus med radio-utrustning och antenner gav ungdomarna fina möjligheter att vara aktiva på olika band. Ett uppskattat inslag var teknikpass där man fick jobba praktiskt med lödkolv och avbitare för att bygga ihop en enkel byggsats.

Operatörer under helgen var förutom SA7GGO också bl.a. SA6BET Vilhelm och SA5YCL Claudia. Hon är utbytesstudent från Tyskland där hon aktiverar signalen DC2CL Ett intressant QSO blev en kontakt på 20 meter med en VE station som körde QRP med 2,5 watt. SH9YOTA körde med TS590 och ett ACOM slutsteg med ca 400 watt och en yagiantenn.

Under december månad aktiverar unga radioamatörer över hela världen signaler med suffixet -YOTA. Den som hamnar i loggen hos tillräckligt många -YOTA-stationer kan få ett diplom genom YOTA. Mer info finns på www.ham-yota.com/

Text o bild Mats SM7BUA