SVARK 50 år

SVARK, Södra Vätterbygdens Amatörradioklubb bildades den 4 maj 1970 på ett möte med 27 st intresserade radioamatörer. Det var dock vid ett klubbmöte 10 dagar senare, vi beslutade enligt den nya styrelsens förslag på klubbens namn. På mötet den 4 maj tog vi dock ytterligare ett mycket viktigt beslut, nämligen att hyra mangårdsbyggnaden på gården Vissmålen i Huskvarna. Nästan direkt satte vi igång med att renovera den mycket nedgångna byggnaden. Trots mycket jobb under första året lyckades vi ändå att köra 700 kontakter på kortvågen med callet SK7AX. I slutet av 1970 hade klubben 40 st medlemmar.

Genom åren har omfattande renoveringar gjorts på byggnaden och nya master och antenner har satts upp. Flertalet av klubbens medlemmar har alltid varit mycket intresserade av DX-körande, vilken den genom åren gedigna antennparken skvallrar om. Under 80-talet restes den 30 meter höga fackverksmasten med monobanders för 20 och 40 meter.

Alla goda tider har sitt slut. Under 2011 aviserade Jönköpings Kommun att man skulle kräva in marknadsmässiga hyror av alla föreningar. ”Vårt” hus bedömdes att vara i så bra skick att en kallhyra på 65 000 kr om året var skäligt. Så klart gillade vi inte detta utan efter förhandlingar med tjänstemän och politiker beslutade vi om att lämna Vissmålen efter 42 år.

Den 25 september 2012 var sista tisdagen på Vissmålen. Så här skriver SM7FDO i SVARK-Nytt:

” Sista kvällen och avslutning för gott! Den 25 september var definitivt den sista gången vi träffades på Vissmålen. Det åts smörgåstårta som lät sig väl smaka. Det var ett tappert gäng som samlats i det nära nog tomma huset, och stämningen var förklarlígt nog ganska tryckt. De lite äldre deltagarna har varit med många år och sett verksamheten byggas upp. Många medlemmar har här lagt ner åtskilliga timmars ideellt arbete på sin fritid. Det var dock inte ”sista kvällen med gänget”. En SVARK-are ger inte upp så lätt och förhoppningar om en framtid finns. Några dagar efter mötet överlämnades Vissmålen till kommunen, som nu får sköta det stora huset.”

Redan under hösten 2012 köptes den sommarstuga i Axamo väster om Jönköping, som i dag är vårt QTH. Denna stuga byggdes om och till av oss medlemmar från våren 2013 till hösten 2015, då en invigningsfest med ca 60 besökare hölls. Ett brassband med flertalet radioamatörer spelade, tårta åts och grannföreningar uppvaktade. Verkligen en dag att minnas.

Nu ser vi framåt med en fortsatt levande verksamhet med umgänge och radiokörande. En 50-årsfest kommer att hållas senare under året.

SM7NDX, Jan

Ordförande SVARK