APRS i Jönköping

Huvudsida Forum Teknik & radio Radio och antenner APRS i Jönköping

  • Detta ämne är tomt.
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #509
    sm7ugo_
    Deltagare

    Aktiviteten i Jönköpingstrakten kanske inte är den högsta på APRS, men jag försöker dra mitt strå till stacken genom att hålla igång en nod, SK7AX-3, och en s.k. IGATE, dvs en länk mot internet. Om du är intresserad så kan du gå in på t.ex. http://aprs.fi/ och se vad som händer här i trakten.

    Jag har till min glädje sett att det är två till här i trakten som har igång sina hemmastationer ibland. 🙂

    Det som står på önskelistan närmast är förutom att se fler aktiva, ett smidigare modem till noden och ett nytt bättre QTH för noden. För tillfället finns mitt gamla MFJ-1278 modem på klubben. Modemet är STORT och täckningsområdet från klubbstugan är inte det bästa. Men projektet gå sakta framåt! 🙂

    #677
    sm7wun
    Deltagare

    Stämmer verkligen PHG-koden på sk7ax-3?

    73 de SM7WUN

    #678
    sm7ugo_
    Deltagare

    Nja inte hellt kanske. Jag har nog glömt att justera ner siffran för effekten på radion. Om jag ser rätt så är den nog inställd efter mobilradion jag körde med tidigare. Numera har jag en liten 5W radio. PHG2200 borde nog vara en mer rättvis siffra. Jag får ändra den när jag får tid.

    #679
    sm7ugo_
    Deltagare

    Nu har jag ändrat till PHG2200. Stämmer det bättre med verkligheten nu? 🙂

    Kul att se dig på kartan ibland Jonas. Hur tycker du att din radio fungerar? Vilken version är det du har, det finns ju tydligen en hel uppsjö av varianter! 🙂

    #680
    sm7wun
    Deltagare

    Jag tyckte det var lite för mycket effekt angivet när den enheten som är kopplad bara ger 5W.

    Jag försöker ha igång men ibland så gör jag vissa ändringar.
    Jag kör med en mobilstation och en KPC3:a kopplad till en dator och jag tycker det fungerar så länge som Igateserver är uppe.
    Jag försöker få igång det i bilen också men jag har svårt att hitta en Garmin nuvi 350 som ska fungera perfekt med en Kenwood d710.

    #681
    sm7ugo_
    Deltagare

    Ok. När jag är ute och rullar brukar jag köra med min gamla FT530 handapparat, en gammal Tiny Track och en Garmin GPS12. I TT1:an har jag laddat ner en programvara som är skriven av en tysk (minns inte callet) vilken har bla “corner peging”, dvs att den sänder en gång extra när man svänger. Den funktionen saknas i original programvaran.

    Jag experimenterade igår med en spännande programvara som jag fick tips om. Ett jättekul gratis prg som heter Radio mobile. Så här ser resultatet ut från programmet! 🙂
    [attachment=0:3hcuc1i7]sk7ax-3_mobil.jpeg[/attachment:3hcuc1i7]

    Det finns ju hur många inställningar som helst i programmet och jag har bara börjat testa det, så det kommer nog fler och bättre resultat framöver! 🙂

    #682
    sm7wun
    Deltagare

    Det är ju smidigt med en handapparat men det fungerar ju inte utanför staden med så dålig täckning som vi har runt omkring.
    Man behöver ju så mycket effekt som möjligt på sänd-sidan om man ska ha en chans att fastna på kartan.

    Jag har kört med min vx-8 som har inbyggd gps och modem. Den fungerar fint och har även smart beacon som skickar beacon olika mycket beroende på hastighet och om jag ändrar riktning.

    Fungerar Garmin-gpsen som gpsantenn?
    Får man fram någon mer APRS-information på gpsen?

    Om jag får allt att fungera mellan gpsen och radion så borde jag få fram APRS-positionerna på gps-kartan (om jag inte fått allt om bakfoten) . 🙂

    #683
    sm7ugo_
    Deltagare

    Nä det är ju inte bästa QTH på SK7AX-3, vi får se om vi kan hitta ett bättre ställe. Jag skulle vilja ha ett annat modem också. Just nu kör jag med mitt gamla MFJ1278 som är ungefär lika stort som ett A4 papper och drar en faslig massa ström. Har funderat på ett modem som heter TNC-X med plugginmodulen X-Digi alternativt om man hittar något KPC-3 modem eller liknande.

    VX-8 verkar ju riktigt trevlig, har funderat på att byta ut min VX-7. 🙂

    Min gamla Garmin GPS12 (från 2000) klarar ju av lite olika protokoll, men Tiny Track 1 som jag använder har ingen funktion för mottagning. Jag har inte full koll på hur det fungerar när man skickar in APRS info till GPS:en, men om jag inte har helt fel så är det i form av waypoints, så det är inte omöjligt att det skulle gå. Är det din D710 som du ska koppla den till? Kör man standard NMEA format eller kör man Garmins egna data format?

    #684
    sm7wun
    Deltagare

    Ja, TNC-x verkar ju vara ett litet smidigt modem men jag tycker att hittar man något bra så verkar det vara utlänska sidor. Varför finns det inte något mer lokalt?

    Om man använder d710 och en garmin nuvi 350 så ska man få ut det som waypoints.
    Fördelen med just den modellen är att tydligen så är det något med firmwaren så att realtime-kommunikation kan ske.
    Så waypointsen flyttar på sig med en uppdatering och inte skapar massor mer nya som vissa andra gör.
    Man ska också få informationen om varje station.
    Kommunikationen sker med garmins egna format från gpsen och sedan behöver man en översättning till nmea som radion pratar.
    Det är en Fleet Management Interface kabel som man behöver emellan.

    #685
    Anonym
    Inaktiv

    Väcker liv i en gammal tråd… Har nu fått igång en ny väderstation, så SM7UQH-5 sänder ut aktuell väder data. Har även kört igång en fill-in digi i Tranås. Det är SK7GC-3 som är QRV. Ska förbättra antennplaceringen på den till våren, om försöksdriften faller väl ut. Går nu med mobilstation, 50W och en KPC-9612.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.